29 Wrz
2010

„Ruch to zdrowie”! Hasło to zna każdy z nas, ale na znajomości cytatu się kończy. Nie u wszystkich. Fakt. Niestety badania statystyczne obrazują, iż po 40 roku życia aktywność fizyczna spada o 35% a w dalszych latach spadek wzrasta. Bijemy na alarm i zachęcamy do marszu.

Akurat ten rodzaj marszu jest szczególnie polecany osobom dojrzałym. Wprawdzie został opracowany w Finlandii, w latach 20. XX wieku dla celów szkoleniowych narciarzy biegowych, ale jego dobroczynnego efektu na układ sercowo – naczyniowy nie sposób pominąć.

To nie wszystko. Nordic Walking poprawia działanie układu oddechowego zwiększając pobór tlenu od 20 do 58 %, w zależności od szybkości wbijania kijków i systematyczności treningu .

Na tym nie koniec. Masz wysokie ciśnienie? Łap za kijki. Spadnie. Zbyt dużo cukru i cholesterolu w organizmie? Maszeruj wytrwale. To również spadnie. Czy otyli też coś zyskają? Wydaje się, że to sport mało dynamiczny… Nic bardziej mylnego. Nordic  Walking powoduje, iż spalanie kalorii podnosi się o około 40 %, przy minimalnym obciążeniu kręgosłupa ( w porównaniu z godziną biegania, obciążenie dzięki kijkom jest mniejsze aż o kilkanaście ton. Ot niesamowite prawa fizyki.).

Nordic Walking to wspaniały sposób na relaks. Pozwala usunąć sztywność i napięcie z karku i barków osób spędzających dużo czasu przed biurkiem. Opinie lekarzy wskazują, iż to właśnie Nordic Walking jest sportem szczególnie bezpiecznym przy tak wysokiej, jednocześnie efektywności. Nie ma przeciwwskazań do wykonywania go.

Moc w kijkach.

To właśnie kijki decydują o sile Nordic walking’u. We wczesnych latach30. XX wieku a także dużo, dużo później używano kijków do nart biegowych. Ale od 1997 roku fińska firma „ Exel” produkuje specjalne kijki do uprawiania tego sportu.

Kijki mają za zadanie odciążyć stawy , mięśnie i więzadła. Dzięki czemu unikniemy przeciążeniom mięśniowo – stawowym oraz kontuzjom. Dla nas zostaje zatem czysta przyjemność.

Jakie kijki są dla mnie najlepsze? Zdecydowanie jednoczęściowe. Długość dobieramy indywidualnie według wzoru : wzrost x 0,66 = długość kijka dla nas. Pamiętajmy, iż kijek powinien mieć paski w które można włożyć dłoń. Dzięki temu można się opierać a komfort wzrasta. Kijki są praktycznie niezniszczalne. Aczkolwiek przydałoby się „ co nieco” o nie zadbać. Chodząc po asfalcie, musimy nałożyć na końce specjalne ochraniacze ( często załączane w komplecie do kijków).

Dla wszystkich szczególnie zainteresowanych! Pozytywnych maniaków Nordic Walkingu jest w Polsce coraz więcej. Mamy nawet Polską Federację Nordic Walkingu. Federacja organizuje zawody o Puchar Polski. Najbliższe będą 2 października 2010.

Zachęcające? Nie… Troszkę… Bardzo… Rewelacja! Nareszcie coś dla mnie.

Brak komentarzyBez kategorii, Z ćwiczeniami za pan brat Tags: , , , , , ,

No comments


Name


Email (will not pubblished)


Website/URL