24 Paź
2010

Masz 45 lat i po raz pierwszy w życiu problemy z zasypianiem? Niestety, należysz do tej grupy kobiet, u których menopauza i bezsenność występują w parze. Na szczęście można temu zaradzić.

Menopauza to trudny okres w życiu kobiety. Przede wszystkim – ze względów psychicznych. Trudno zaakceptować kończącą się płodność, będącą symbolem kobiecości i młodości. Także zmiany w wyglądzie nie nastrajają optymistycznie. Jednak psychika to nie jedyny problem. Pojawiają się też dolegliwości natury fizjologicznej. Należy do nich bezsenność – jej nagłe pojawienie się po czterdziestce może zwiastować menopauzę.

Dlaczego w okresie menopauzy nie możesz spać?

Przyczyną około menopauzalnej bezsenności są przede wszystkim zmiany fizjologiczne i hormonalne. Wahania poziomu hormonów wywołują zmienność nastrojów, często pojawia się niczym nie uzasadnione rozdrażnienie i podenerwowanie. Także uczucia gorąca nie sprzyjają spokojnemu zasypianiu. Kobiety przed pięćdziesiątką mają też często problemy z układem moczowym – to oznacza konieczność częstego wstawania w nocy do toalety. Do tych przyczyn bezsenności należy tez doliczyć problemy z samoakceptacją – kobieta, ktora coraz gorzej czuje się w swoim ciele ma skłonności do wieczornego rozpamiętywania wad i tworzenia pesymistycznych scenariuszy na przyszłość. Wszystko to sprawia, że coraz trudniej jej zasnąć.

Bezsenność czy zmiana rytmu dobowego?

Często kobiety blednie przypisują swoje problemy bezsenności. Warto wiedzieć, że nasz rytm dobowy zmienia się w różnych etapach życia. Jedna z tych zmian przypada często na okres menopauzy. Na czym polega? W tym wieku coraz wcześniej się budzisz. Nawet, jesli kiedyś lubiłaś wylegiwać się w łóżku do południa, teraz o 6 już się budzisz. To naturalne. Ważne, by do wcześniejszych pór przebudzenia dostosować wcześniejsze kładzenie się do łóżka. Z czasem też będziesz potrzebowała mniej snu niż w młodości, ale okres przejściowy może być trudny.

Jak radzić sobie z bezsennością w czasie menopauzy?

  • Bądź aktywna. Codzienna aktywność fizyczna ułatwia zasypianie i łagodzi inne dolegliwości związane z menopauzą. Wieczorem unikaj jednak forsownych treningów, lepiej zrobi ci spacer lub sesja jogi.
  • Nie jedz wieczorem, napij się zielonej herbaty, mleka lub kakao. Unikaj alkoholu, bo choć ułatwia zasypianie, to nie jest to zdrowy i regenerujący sen.
  • Seks przed snem działa najlepiej na bezsenność. Naprawdę:)
  • Wprowadź wieczorny rytuał towarzyszący zasypianiu: ciepła kąpiel, odpoczynek na łóżku z ulubioną książką.
  • Wspomagaj się aromaterapią: świetnie na sen działa lawenda.
  • Pozbądź się z sypialni telewizora i nadmiaru gadżetów, nie pracuj w łóżku na laptopie. Niech sypialnia będzie strefą wypoczynku.

Więcej o bezsenności i zdrowym śnie znajdziesz też tutaj: http://nasen.edu.pl/

2 komentarzeBez kategorii, O psychologii, emocjach i stresie Tags: , , , , , ,

2 komentarze

  • Na wszelkie dolegliwości w okresie przekwitania dobry jest olejek z nasion wiesiołka można go kupić w aptece w kapsułkach Oeparoli zażywać trzy razy dziennie po 2 kapsułki w trakcje posiłków.

  • Comment by
    ania
    28 Lut 2011

    Witam, wynalazłam też nieco tańszą alternatywę Health Spark – Evening Primrose Oil – 90 kapsułek za 35 PLN. Oeparol kosztuje ok. 25 PLN za 60 kapsułek.


Name


Email (will not pubblished)


Website/URL