31 Paź
2012

Zachować zdrowie i tryskać humorem bez względu na wiek – to jest moim celem. Wiem jednak, że wiele kobiet wkraczających w okres menopauzalny ma z tym poważny problem. Warto więc zawczasu podjąć odpowiednie działania, by w pełni korzystać z życia.

Poniżej przedstawiam kilka propozycji, pozwalających na to, by czuć się młodo i być zdrową mimo upływających lat – mimo, że natura nie zawsze nam sprzyja.

Zadbaj o serce

Niedawno przeczytałam, że wszystkie choroby układu krążenia nie są typowe wyłącznie dla mężczyzn. Owszem, często słyszy się, że to panowie mają problemy z sercem. Ale jak się okazuje – kobiety także. Tylko chorują znacznie później. A jest to spowodowane pozytywnym oddziaływaniem wysokiego poziomu estrogenów na układ krwionośny. Oznacza to więc, że w okresie menopauzy zwiększa się ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia. Dlatego też musimy o siebie w odpowiedni sposób zadbać. Profilaktyka to podstawa.

Zalecenia:

  • Regularne mierzenie ciśnienia (nie musi to być codziennie, nie przesadzajmy), ale przynajmniej raz na 2-3 tygodnie.
  • Raz na 2-3 lata dobrze jest też wykonać EKG.
  • Raz w roku sprawdźmy także swój profil lipidowy.

Zadbaj o kości

Chcąc zachować zdrowie na długie lata, trzeba też zadbać o swoje kości. No bo, jeśli nie będą wystarczająco mocne – zaatakuje je osteoporoza, wówczas nie będziemy w pełni sprawne. A warto o to zadbać, ponieważ z największym ubytkiem masy kostnej mamy do czynienia właśnie w okresie menopauzy. Na skutek zmniejszonej ilości estrogenów zmniejsza się wchłanianie wapnia oraz spowalnia się metabolizm witaminy D.

Uwaga – osteoporoza zagraża przede wszystkim tym kobietom, które w okres menopauzy wkroczyły przed 45. rokiem życia.

Zalecenia:

  • Regularnie badaj gęstość kości.
  • Postaw na produkty spożywcze, które stanowią największe źródło wapnia.
  • Przebywaj na świeżym powietrzu – codzienna dawka słońca wspomaga produkcję witaminy D.
  • Zrezygnuj z siedzącego trybu życia, ponieważ nie wpływa to korzystnie na tkankę chrzęstną.

Zadbaj o dobre samopoczucie

Chyba każda kobieta doskonale wie, jak zawirowania hormonalne mogą wpłynąć na samopoczucie. Bardzo często – zwykle przed miesiączką – stajemy się rozdrażnione i wszystko nas irytuje. To huśtawka hormonów sprawia, że nie zawsze mamy dobre samopoczucie. Podobnie jest ze stanami lękowymi oraz depresją, które – na skutek sporego obniżenia się estrogenów – ujawniają się w okresie menopauzy. Rozchwianie emocjonalne, silne przeżywanie zarówno złych i dobrych emocji – to dość częsta przypadłość.

Pamiętaj, że zmartwienia i stres dodają lat – nie pomagają Ci więc w zachowaniu młodości i zdrowia.

Zalecenia:

  • Myśl pozytywnie – nie zadręczaj się problemami i nie szukaj problemów tam, gdzie ich nie ma.
  • Nie dopuszczaj do skumulowania stresu, lecz doprowadzaj do jego rozładowania.
  • Znajdź czas na chwilę relaksu – aromatyczną kąpiel poprawiającą nastrój, masaż.

Zadbaj o dobry sen

Zacznij się wysypiać – tylko wtedy zachowasz młody wygląd i będziesz tryskać energią. Pamiętaj, że to właśnie podczas snu organizm przechodzi proces regeneracji. Dochodzi do regeneracji narządów wewnętrznych, do poprawy stanu skóry czy do usunięcia substancji toksycznych. Dlatego nie żałuj sobie godzin spędzonych w łóżku. Najważniejsze jest jednak to, by spać twardo. Czy wiesz, że kilka godzin głębokiego snu daje znacznie lepsze rezultaty niż 10 godzin snu płytkiego?

Jeśli masz kłopoty z zasypianiem, musisz zadbać o stworzenie odpowiedniego rytuału. Postaw na ciepłą kąpiel, muzykę relaksacyjną i książkę. Jeżeli po 30 minutach nie będziesz jeszcze spać, wstań z łóżka, włącz radio i zacznij czytać (najlepiej taką książkę, która nie wciąga lecz nudzi). Gdy kłopoty z zasypianiem stale się powtarzają, możesz wybrać się do poradni zajmującej się leczeniem bezsenności.

Pamiętaj o odpowiednim jadłospisie

Wkraczając w okres menopauzy, nie możesz jeść jak nastolatka. Bo szybko przekonasz się, że wraz z wiekiem dochodzi do spowolnienia przemiany materii. W praktyce oznacza to tylko tyle, że przybędzie Ci wielu dodatkowych kilogramów, mimo że nie większych dawki kalorii. Dlatego też musisz przejąć kontrolę nad swoim codziennym menu.

Możesz dostarczyć wyłącznie tyle kalorii, ile będziesz w stanie spalić. W innym razie zaczniesz przybierać na wadze, a i przy okazji możesz zmagać się z cukrzycą, miażdżycą… Mam wymieniać dalej?

Postaw na warzywa i owoce (ale na warzywa przede wszystkim). Unikaj słodyczy oraz alkoholu. Tłuszcze pochodzenia zwierzęcego zastąp tłuszczami roślinnymi.

Zwiększ aktywność fizyczną

Aktywność fizyczna kojarzy się nam przede wszystkim z ćwiczeniami pozwalającymi na uzyskanie szczupłej sylwetki. Ale to, że jesteś szczupła wcale nie zwalnia Cię od obowiązku praktykowania treningu. Pamiętaj, że ćwiczenia to nie tylko odchudzanie, ale również wiele innych walorów zdrowotnych.

Wspominałam wyżej o tym, że aktywność fizyczna wpływa korzystnie na układ krążenia, zapobiegając chorobom serca. Ponadto ruch wzmacnia kości zapobiegając osteoporozie. Opóźnia starzenie, dlatego dzięki aktywności fizycznej zawsze będziesz czuć się młodo.

Pamiętaj o badaniach ginekologicznych

Badaj się regularnie – przynajmniej raz w roku wykonaj cytologię oraz USG piersi lub mammografię. Postaw na samobadanie biustu, by nie dopuścić do rozwinięcia raka piersi. Nie bagatelizuj także żadnych dolegliwości, np. plamienia z dróg rodnych.

Jeżeli zastosujesz się do powyższych wskazówek, Twój wiek wcale nie będzie żadnym ograniczeniem. Pamiętaj, że każda kobieta ma tyle lat, na ile się czuje.

1 komentarzBez kategorii, Zdrowe życie

1 comment

  • Comment by
    Anna
    7 Lis 2012

    Ciekawy tekst. A propo badań – właśnie dostałam zaproszenie na bezpłatną cytologię. Chyba trzeba się wybrać, bo… aż wstyd się przyznać – nie robiłam tych badań od 5 lat 🙁


Name


Email (will not pubblished)


Website/URL