17 Lis
2012

Ostatnio łapię się na tym, że chcę coś zrobić, idę do pokoju, a gdy już tam jestem, zapominam po co właściwie tam przyszłam. Wy też tak macie? No cóż… starzejemy się, a wraz z wiekiem słabnie zapamiętywanie i przypominanie. Dlatego postanowiłam ćwiczyć pamięć. Przewertowałam Internet i znalazłam kilka ciekawych propozycji na trening pamięci.

Efekty moich poszukiwań znajdziecie poniżej. Zachęcam do takich ćwiczeń, bo – jak wypowiadają się specjaliści – to faktycznie może pomóc.

1. Wybierz długie imię i zapisz je na kartce, np. Bogusława, Maksymilian. Z każdej litery imienia staraj się utworzyć jak największą liczbę imion.

2. Wypisz 10 dowolnych rzeczowników, które rozpoczynają się od przedrostka „pod”, np. podkoszulek, podstawka, podkładka. Następnie zakryj kartkę i staraj się je odtworzyć z pamięci. To samo zrób z przedrostkiem „bio”, „nad”, itp. Stopniowo zwiększaj liczbę wypisywanych rzeczowników.

3. Rozejrzyj się po pokoju, w którym przebywasz. Szybko (w zasadzie bez zastanowienia) wymieć kilka przedmiotów okrągłych, które widzisz. Następnie, zamykając oczy, staraj się odtworzyć wszystkie. Ćwiczenie powtórzy z przedmiotami podłużnymi, kwadratowymi, trójkątnymi, itp.

4. Weź kartkę i podziel ją pionową linią na pół. Po lewej stronie wypisz 15 słów. Po prawej stronie wypisz dwie pierwsze litery każdego wyrazu z lewej kolumny. Następnie ją zasłoń i staraj sobie przypomnieć, jakie słowa znajdują się po lewej stronie.

5. Wypisz 10 dowolnych rzeczowników, które nie muszą wiązać się ze sobą. Następnie spróbuj je zapamiętać, tworząc w głowie opowiastkę. Następnie dopisz kolejnych 5 rzeczowników, włączając je do historyjki. Na koniec wszystkie rzeczowniki staraj się powtórzyć z pamięci.

6. Raz na jakiś czas zrób „psikusa” mózgowi – zamiast wytrzeć kurz prawą ręką, zrób to lewą, zamiast wchodzi po schodach przodem wejdź tyłem. W ten sposób sprawisz, że Twój mózg będzie musiał się bardziej wysilić.

Ja od siebie polecam jeszcze nieustanne rozwiązywanie krzyżówek i innych łamigłówek. Podobno nieźle działa rozwiązywanie sudoku. Przyznam jednak szczerze, że mnie to specjalnie nie kręci. Znacznie lepiej czuję się w rozwiązywaniu krzyżówek.

Dieta, ach dieta…

No i jeszcze jedno istotne – oczywiście dieta. Nic tak nie działa na mózg, jak odpowiednio skomponowane posiłki, które dostarczają cenne witaminy i minerały.

Podstawą są węglowodany złożone, które dostarczają mózgowi dobrej energii na długo. Dlatego produkty pełnoziarniste, owoce i warzywa, kiełki, otręby to w zasadzie pozycja obowiązkowa.

Także dostarczanie nienasyconych kwasów tłuszczowych (omega-3 i omega-6) jest ważne. Dlatego ryby morskie, olej rzepakowy, orzechy należy spożywać regularnie. W ten sposób można nie tylko poprawić pamięć, ale i zapobiec rozwojowi Alzhaimera (co tak czy siak ma wiele wspólnego z pamięcią).

Magnez, żelazo, lecytyna, potas, kwas foliowy – to kolejne cenne składniki, których nie powinno zabraknąć w diecie na pamięć.

A Wy jakie macie sprawdzone sposoby na wzmacnianie pamięci? Może łykacie jakieś suplementy?

Brak komentarzyBez kategorii, O diecie, odżywianiu i odchudzaniu, Wszystko inne

No comments


Name


Email (will not pubblished)


Website/URL